Breaking

Akhirnya persoalan isu kecederaan yang kerap menghantui Arsenal telah terjawab.

Prof. Arsene Wenger yang mempunyai polisi untuk membawa pemain muda daripada akademi dan terus meletakkan mereka ke dalam skuad utama Arsenal akan selalu mengalami masalah kecederaan yang kerap.

Pelbagai penyebab dikatakan sebagai punca tersebut antaranya ialah kelemahan pasukan medikal Arsenal yang tak kompetent dalam merawat para pemain. Kini persoalan sebenar telah terungkai.

Prof. Arsene Wenger telah menyedari bahawa sebenarnya tekanan terhadap tulang yang sedang membina pada pemain yang masih muda adalah punca utama seperti yang dialami oleh Jack Wilshere pada musim lepas dan beberapa pemain lain.

Walaupun Prof. Wenger khuatir perkara sama mungkin berlaku terhadap Alex Oxlade-Chamberlain, namun kadangkala keinginan untuk memasukkan pemain dengan kualiti seperti beliau begitu sukar untuk dinafikan.
“Physically we have to monitor him because after every game he can have a little problem. 
“We know now that a large percentage of players who play a lot of games between the ages of 18 and 21 have bony stress responses. I never expected the number to be so high. 
“It happens because your skeleton is not completely finished and the bones are not completely developed to absorb the kinds of shocks you get in the Premier League. 
“We have to be cautious about that. But you are always in a trap when the player is as good as he is, like Jack Wilshere is too. 
“You cannot take him out of the team, you have to keep him there. They can win you games."

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.