Breaking

Fulltime UCL Basel 1-4 Arsenal: Top table group A

Satu persembahan yang cukup mantap dan cemerlang dari skuad Arsenal di Basel. Gandingan yang diturunkan oleh Arsene Wenger menunjukkan betapa dia serious untuk memastikan The Gunners menjuarai group A untuk mengelakkan bertembung pasukan lebih kuat pada saingan kalah mati nanti.
.
Dengan keputusan PSG yang hanya mampu seri 2-2 melawan Ludogoretz ini mengukuhkan kedudukan Arsenal.
.
Perlawan jam 3.45am waktu Malaysia tetap menjadi tumpuan penyokong tegar macam Acik ni. Walaupun dah lama Acik tak menaip tapi kali ini Acik gagahkan juga untuk meluangkan masa update blog.
.
.
Alexis terus diberikan kepercayaan untuk mengetuai jentera serangan Arsenal dan dibantu oleh Mesut Ozil manakala Lucas Perez di bahagian sayap kanan dan Iwobi di sayap kiri. Xhaka dan Ramsey di bahagian tengah, Gibbs mengisi fullback kiri dan Gabriel di fullback kanan. Rob Holding pula diberikan peluang berganding dengan Koscielny di tengah pertahanan Arsenal. Macam biasa Ospina menjaga gawang untuk perlawanan UCL.
.
Arsenal bermula garang.
.
Seawal minit ke 8, Lucas Perez sudah membuka jaringan hasil assist oleh Kieran Gibbs. Mudah je Lucas Perez tap in untuk menjadikan kedudukan Basel 0-1 Arsenal. Walaupun Basel cuba untuk mengacah gawang Arsenal tetapi tidak mendatangkan hasil yang mereka mahukan. Ternyata pasukan Basel sangat tertekan dengan keadaan tersebut. Mereka mahu menang untuk mencerahkan peluang ke Piala Europa selepas gagal untuk ke pusingan kalah mati UCL.
.
Pada minit ke 16, sekali lagi Lucas Perez menjaringkan gol selepas merembat bola muntah dari rembatan Kieran Gibbs. Pattern passing dan golnya hampir sama macam first gol.
.
Sambil-sambil tengok streaming live ni, Acik tengok jugak update kat livescore untuk tahu kedudukan perlawanan di Paris. Rupanya Ludogorets dah dapat sebijik pada minit ke 15. Haa! Memang terbaiklah! Separuh masa pertama berkesudahan dengan jaringan Basel 0-2 Arsenal.
.
Sejurus je sepak mula separuh masa kedua, Lucas Perez mencatat hatrik pertamanya bersama Arsenal pada minit ke 47. Kali ni Alexis Sanchez tukang assist. Arsenal terus garang beb! Rugi kalau korang tak tengok.
.
Gol ke 4 datang dari jaringan Alex Iwobi, kali ni Ozil assist macam biasa :) Alexis pun ada dapat peluang nak score melalui sepakan percuma tapi sayangnya rembatan melengkung yang sudah pun mengelirukan penjaga gol terkena palang. Selepas itu Alexis di keluarkan oleh Arsene Wenger.
.
Walaupun ada beberapa komen nakal yang marah dan tidak setuju bila Arsene Wenger menurunkan Ozil dan Sanchez dalam perlawanan ini, risau mereka injured! Tapi impak kedua-dua pemain ini cukup signifikan untuk Arsenal. Malah selepas kedua pemain ini dikeluarkan, tiba-tiba Basel macam tumbuh taring pulak yang mana mereka akhirnya berjaya mendapatkan 1 gol menewaskan Ospina.
.
Cantik juga la gol tu.
.
Di Paris pula berkesudahan seri 2-2. Berdebar jugak tadi.. Sempat pulak PSG samakan gol pada minit tambahan masa kecederaan. Apa pun Arsenal top the group table! Kalau korang ingat, dah 6 tahun Arsenal duk 2nd kat group yang sudahnya kalah masa pusingan 16 kalah mati.
.
Kali ni berbeza! Ada chance untuk terus mara lagi..Mana tahu piala UCL jadi milik kita? Tak salah untuk berangan kan? :P
.
.
Pak Wenger tersenyum girang nampaknya!
.
Info tambahan, Basel adalah tempat kelahiran Granit Xhaka dan pasukan Basel adalah pasukan professional pertama Granit. Perlawanan antara Basel dan Arsenal adalah seumpama perlawanan adik beradik kerana abang Granit Xhaka iaitu Toulan Xhaka masih bermain untuk Basel.
.
Basel juga adalah pasukan Mohamed Elneny sebelum menyertai Arsenal.

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.