Breaking

EPL FT: Arsenal 2-2 Manchester City, Nasri Melopong!

Boleh pengsan dengan debaran sepanjang 90 minit perlawanan antara Arsenal dan penyandang juara Manchester City. Arsenal bermula dengan garang dengan gandingan Jack Wilshere dan Aaron Ramsey mengemudi bahagian tengah. Flamini pula diberikan kepercayaan untuk memberikan perlindungan kepada pertahanan. Monreal dan Debuchy macam biasa di bahagian fullback kiri dan kanan, Gibbs pula diletakkan di bangku simpanan bersama Arteta, Cazorla dan beberapa pemain lain.

Danny Welbeck seperti yang dijangkakan mengetuai serangan berganding di wide flanks Ozil dan Alexis. Arsenal hampir membolosi gawang yang dijaga oleh Joe Hart apabila Welbeck mendapat peluang keemasan namun nasib tidak menyebelahi The Gunners. Kuisan cantik dari Welbeck terkena tiang walaupun Joe Hart telah pun tertewas.

Apa pun serangan balas Manchester City akhirnya merobek gawang The Gunners apabila lorongan dari Jesus Navas gagal dipintas dan disudahkan dengan baik oleh Kun Aguero menjadikan kedudukan Arsenal 0-1 Manchester City. Permainan menjadi tidak seimbang manakala serangan Arsenal kelihatan seperti tiada arah.

Pada separuh masa kedua, Arsenal menyamakan kedudukan hasil rembatan kemas oleh Jack Wilshere dan diassist oleh Aaron Ramsey. Manchester City rancak menyerang bertalu-talu namun berjaya dikekang. Permainan Koscielny dan Mertesacker agak longgar untuk menyerap serangan demi serangan pantas City. Sekali lagi Jack Wilshere menjadi tunggak kepada penghasilan jaringan gol kedua Arsenal apabila mengumpan bola kepada Alexis Sanchez dengan tandukan yang disudahkan melalui rembatan volley cantik. Arsenal mendahului 2-1.

Beberapa pertukaran dibuat oleh kedua-dua pengurus dan Debuchy secara tidak semena-mena mengalami kecederaan, Callum Chambers dimasukkan untuk menggantikan Debuchy. Oxlade-Chamberlain juga masuk menggantikan Welbeck. Apa yang menjadi persoalan adalah persembahan prestasi dari Mesut Ozil yang tenggelam. Apakah posisi yang diberikan pada Ozil tidak sesuai dengan corak permainannya?

Di penghujung separuh masa kedua, Demichelis mengecewakan seluruh peminat Arsenal apabila berjaya menanduk masuk jaringan penyamaan 2-2. Dalam waktu tambahan, Samir Nasri berjaya menerjah bola ke gawang gol lalu dia meraikannya tetapi dia terlebih dahulu telah offside. Dari sudut positifnya para pemain Arsenal menunjukkan ketahanan mental dan daya juang mereka.
Dikuasakan oleh Blogger.